Tsekkiläisen autonvalmistajan SUV-katumaasturimallit ovat kysyttyjä ajopelejä Suomessa. Koeajoimme uunituoreen Škoda Karoq -mallin Portugalin rantamaisemissa.
Alun perin Karoq esiteltiin viisi vuotta sitten. Kansainvälisesti palkittu ja kiitelty malli otettiin heti suopeasti vastaan. Tšekkimerkin järkevän kokoisesta SUV-versiosta tuli nopeasti yksi tehtaan suosikkimalleista.
Karoq on autona melkoisen mainio yhdistelmä. Monikäyttöinen ajopeli, josta löytyy runsaasti perinteisen farmariauton, katumaasturin ja tila-auton ominaisuuksia.
Ensiesiintymisen jälkeen mallista tuli nopeasti kansansuosikki. Autoliikkeiden ovipumput ovat käyneet ahkerasti, sillä maailmalla on myyty jo yli puoli miljoonaa Karoqia.
– Tämänkokoiset katumaasturit ovat suosittuja myös Suomessa. Škodan mallistossa on tarjolla kolmen eri kokoluokan katumaastureita ja Karoq edustaa juuri keskikokoa. Suurempi Kodiaq ja pienempi Kamiq ovat ne muut mallit, viestintäpäällikkö Kari Aalo toteaa.
Viiden aktiivivuoden jälkeen oli aika päivittää automalli. Karoqin kasvojen kohotus on hillittyä, mutta uudistuksia on tehty aikuisten oikeasti.
Ulkomuodon suurimmat muutokset keskittyvät keulaan ja perään. Ilme on entistä itsevarmempi. Etumaski on kuusikulmainen ja valot muutettu.
Vuositasolla odotamme yli tuhannen Karoq-auton myyntiä Suomessa.
Kari Aalo
Ajovaloiksi on tarjolla jopa tehokkaat matriisiledit.
Ulkonäkömuutokset ovat onnistuneet, ja auto muistuttaa vahvasti suurempaa Kodiaq-mallia.
Moottorivalikoimaa on uusittu, eli kokonaisuutena mallimuutos on kohtuullisen mittava. Sisätiloihin on haettu tuoretta ilmettä uusilla materiaaleilla.
Tarjolla on etu- ja nelivetomalleja. Hybridit antavat kuitenkin vielä odottaa itseään.
– Vuositasolla odotamme yli tuhannen Karoq-auton myyntiä Suomessa. Kyseessä on merkille merkittävä tuote.

Uusittua Karoqia valmistetaan Slovakian pääkaupungissa Bratislavassa ja Kvasinyn tehtaalla Tšekeissä. Näillä valmistuspaikkojen valinnoilla pyritään takaamaan autojen hyvä saatavuus.
Voimalinjapuolelle tarjolla on Volkkari-konsernin tuoreet moottoriversiot. Dieselpadat ovat 2-litraisia. Bensiiniosastolla löytyy 1,0-litrainen TSI EVO (110 hv), 1,5-litrainen TSI EVO (150 hv) ja TSI EVO (190 hv). Vaihteisto on joko kuusiportainen manuaali tai seitsemänportainen DSG-automaatti.
Päivitetyn Karoqin varustelu alkaa Ambition-tasolta. Seuraavat varustetasot ovat Style ja SportLine. Hinnat alkavat hieman alle 30 000 eurosta.
– Suomessa suosituin malli on 1,5-litrainen TSI-moottorilla (150 hv) ja seitsemänportaisella DSG-automaattilaatikolla varustettu versio. Ambition-varusteltuna etuvetoisen auton hinta on alkaen 34 600 euroa, Aalo jatkaa.
Pääsimme kokeilemaan Karoqin eri versioita Porton rannikolla. Kaupungissa, maanteillä ja moottoribaanalla eli vaihtelevassa ympäristössä.
Mielenkiintoinen osuus oli todella huonokuntoinen ja kivikkoinen vuoristopolku, jossa auton maasto-ominaisuudet sekä korotettu maavara pääsivät loistamaan. Karoqilla pärjää aidosti myös hankalassa maastossa.