Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Lue Vantaan Sanomien uusi kuukausiliite Selkovantaalainen täältä!

Vantaalaiset jättivät ratikan kaavarunkoluonnoksesta yli 100 mielipidettä – Päätöksenteko lähenee

Vantaan ratikan kaavarunkoluonnos kirvoitti kuntalaisia kommentoimaan suunnitelmia kesäkuussa. Vuorovaikutusraportin mukaan luonnoksesta jätti mielipiteensä 44 henkilöä, ja niitä kertyi yhteensä 102, joten jotkut lausuivat useammankin mielipiteen. Kaavarungon alue on ratikan pysäkeistä noin 800 metrin säteellä muodostuva vyöhyke.

Suurin osa mielipiteistä jätettiin Osallistuva Vantaa -nettisivun kautta, kertoo yleiskaava-arkkitehti Mika Ahonen Vantaan kaupungilta. Lisäksi ratikkareitin varrella järjestettyihin asukastilaisuuksiin osallistui 400–500 ihmistä.

Vantaan kaupungin tiedotteessa kerrotaan, että suurin osa mielipiteistä koski ratikkaa ja erityisesti sen reittiä, pysäkkejä sekä kävely- ja pyöräily-yhteyksien parantamista. Kommenteissa sekä vastustettiin että kannatettiin linja rakentamista.

Mielipiteissä mainittiin muun muassa liikenteelliset, kaupunkikuvalliset ja maisemalliset asiat. Luonto- ja viheralueiden säilyttämistä toivottiin.

Ahonen toteaa tiedotteessa, että vastausten perusteella ihmiset näyttäisivät olevan pääosin tyytyväisiä kaavarunkoluonnokseen.

– Kaavarungon mitoitukseen ei tullut mielipiteitä, mikä hieman yllätti.

Toiveet vaihtelivat paljon suuralueittain. Esimerkiksi Aviapoliksessa toivottiin pyöräilyreittejä Kehä III:n yli, Tammistoon kaivattiin kaupunkikuvallista kehittämistä ja lisäksi haluttiin Krakanojan ylitystä. Tikkurilan alueella esitettiin ratikan reitin muuttamista kulkemaan pohjoisempana kuin jo nyt päätetty reitti Ratakujan tunnelissa.

Mielipiteisiin vastataan kaavarunkoehdotuksen yhteydessä. Jo nyt Ahonen toteaa, että kävely- ja pyöräily-yhteyksiä parannetaan ratikan reitillä.

– Hakunilassa virkistysalueet säilyvät lähes ennallaan, joten Hakunilassa ei tarvitse olla huolissaan, hän sanoo tiedotteessa.

Kaavarunkoehdotus on tarkoitus tulla kaupunginvaltuuston hyväksyttävästi ensi vuoden alussa. Varsinainen rakentamispäätös tehtäneen kesällä, kun kaikki suunnittelumateriaali on valmiina.

Lue myös: Kaupunkipomo: Arvonnousua etenkin 800 metrin säteellä Vantaan ratikkapysäkeistä – Reitille tulisi 26 pysäkkiä

Tuoreet luvut julki: Vantaan ratikan rakentaminen toisi enemmän tuloja kuin bussivaihtoehto

Vantaan ratikan suunnittelussa tuli eteen yllättävä haaste – Neuvoa kysytään Saksasta saakka