Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Lue Vantaan Sanomien uusi kuukausiliite Selkovantaalainen täältä!

Vantaan ratikan kuluja ja tuloja voi nyt seurata uudella tavalla – tässä ensimmäisten ratikkaosuuksien arvioidut kustannukset

Vantaan kaupunki on avannut suunnitellun Vantaan ratikan tuloista ja menoista uuden verkkosivun.

Kaupunki kertoo, että se haluaa nettisivullaan viestiä kuluista ja tuloista selkeästi, koska ne ovat hankkeessa merkittävä aihe.

– Vantaan ratikan kustannukset ja tulot ovat kiinnostaneet koko suunnittelun ajan. Erilaisia lukuja on paljon, joten nyt on verkkosivu, josta voi tarkistaa nopeasti, mistä ratikan tulot ja menot koostuvat, selvittää hankejohtaja Tiina Hulkko tiedotteessa.

Lue lisää: Tuoreet luvut julki: Vantaan ratikan rakentaminen toisi enemmän tuloja kuin bussivaihtoehto

Vantaan ratikan tulot muodostuvat kiinteistötaloudellisista tuloista, verotuloista, HSL:n kuntaosuuksista ja MAL-avustuksesta.

Menot taas koostuvat rakentamiskustannuksista ja käyttökuluista, kuten liikennöinti- ja kunnossapitokuluista.

Lue lisää: Raportti paljastaa ratikkatunnelien plussat ja miinukset – Tikkurilan Ratakujan tunneli on paras, vaikka se onkin kallis

Nettisivuilla on nyt ensimmäiset valmistuneet kustannusarviot neljän Hakunilassa sijaitsevan katuosuuden rakentamisesta.

Erilaisia lukuja on paljon, joten nyt on verkkosivu, josta voi tarkistaa nopeasti, mistä ratikan tulot ja menot koostuvat.

Osuudet sisältävät kaksi varsinaista ratikkakatua ja kaksi sivukatua, joille tulisi ratikan vuoksi tehdä pieniä muutoksia.

Summat voivat vielä muuttua, kun lopullisia laskelmia tehdään.

Kyytitie välillä Liinakkokuja–Hakunilantie toisi kaupungille 6 757 000 euron kulut.

Hakunilantie välillä Kyytitie–Raudikkokuja tuottaisi 2 184 000 euron kustannukset.

Hakunilanraitti välillä Kyytitie–Kavioura aiheuttaisi 58 000 euron kulut.

Säkäkujan rakentamisesta koituisi kaupungille 42 000 euron lasku.

Lue lisää: Kaupunkipomo: Arvonnousua etenkin 800 metrin säteellä Vantaan ratikkapysäkeistä – Reitille tulisi 26 pysäkkiä

Vantaan kaupungin kustannukset näistä katuosuuksista ovat yhteensä 9 041 000 euroa ilman MAL-avustusta.

Valtion ja seudun kuntien MAL-sopimuksen kautta Vantaan ratikka voisi saada valtiolta 30 prosenttia rakentamiskuluista.

Lisäksi Helsingin seudun ympäristöpalveluiden kuluiksi muodostuu 1 354 000 euroa. HSY vastaa Vantaalla vesi- ja jätehuollon rakentamiskuluista.

– Koko hankkeen kustannukset valmistuvat helmi–maaliskuussa 2023, kun kaikkien katujen kustannukset on saatu arvioitua. Myös tuloarviot päivitetään ensi keväälle, Hulkko kertoo.

Lue lisää: Tikkurilan ratikkatunnelissa ”miljoonien eurojen riskit” – Nyt puhuvat lähitalojen osakkaat

Kyytitien ja Hakunilantien osuudelle on suunniteltu uutta raitiotietä. Lisäksi ajoradat sekä jalankulun ja pyöräilyn yhteydet aiotaan uusia.

Kaduille on myös suunniteltu istutettavaa kasvillisuutta. Kaduille on tehtävä myös paljon johtosiirtoja muuttuvien järjestelyjen takia.

Sekä Kyytitiellä että Hakunilantiellä yksi vanha ylikulkusilta aiotaan purkaa. Lisäksi sivukatuja Hakunilanraittia ja Säkäkujaa muokataan Kyytien muutosten ja ylikulkusillan purkamisen takia.