Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Lue Vantaan Sanomien uusi kuukausiliite Selkovantaalainen täältä!

Osa Tikkurilan juna-aseman alikulkutunnelista on poikkeuksellisen liukas, mutta torjuntakeinot ovat jääneet selvittelyasteelle

Osa tunnelista on taideteosta, joka jäätyy pakkasilla eikä sitä voi estää normikonstein.

Jo useamman talven kiusannutta liukkautta Tikkurilan rautatieaseman eteläisessä alikulkutunnelissa ei saada poistettua. Ongelman korjaaminen on jäänyt toistaiseksi selvittelyasteelle, vaikka Vantaan kaupunki on luvannut puuttua asiaan jo marraskuussa 2019.

Lue myös: Tikkurilan aseman alikulun taideteos on liukas vaaranpaikka – "Palautetta on tullut"

Selvittelyä liukkauden poistamiseen tarvitaankin, sillä tapaus on tavallista hankalampi. Alikulkutunneliin valmistui mittavan remontin yhteydessä taideteos Kartasto 1708/2018 ja sen katutasolle jatkuva osuus on osoittautunut petollisen liukkaaksi. Se on graafista betonia toisin kuin muu 2/3 osa tunnelista, joka on graniittia.

Teoksen lattiapintaan muodostuu kylmällä säällä kuuraa ja jopa jäätä. Esteenä tavallisimmille liukkaudentorjuntakeinoille on se, että päällyste on osa taideteosta eikä sitä voi karkeuttaa, pinnoittaa tai suolata ilman, että teos kärsii.

Tapaus on tavallista hankalampi.

Liukkaus tuli yllätyksenä kaikille.

– Taiteilijat eivät varmaan teosta suunnitellessaan eikä kaupunki kohdetta toteuttaessaan ole osanneet ennakoida pinnoitteen lopullista liukkautta, sanoo Vantaan kunnossapitopäällikkö Jyrki Vättö.

Hän lisää vielä, että alikuluissa saattaa muutoinkin ilmetä poikkeuksellisia sääoloja, koska ne ovat yleensä muita pintoja alempana ja toimivat ikään kuin tuulitunneleina jäädyttäen rakenteita eri tavoin kuin muualla lähistöllä.

Kaupungininsinööri Henry Westlin totesi Vantaan Sanomille marraskuussa 2019, että liukkaimmissa paikoissa on tarkoitus kokeilla pintakäsittelyä epoksilla ja parin millimetrin kerrosta kvartsia. Sellaista käsittelyä ei kuitenkaan ole tehty.

– Muitakin vaihtoehtoisia menetelmiä on selvitetty, mutta kokeilut ovat jääneet tekemättä henkilöstöpulan vuoksi, Westlin kertoo nyt.

Edellisvuosien tapaan ihmisten kulkemista liukkaalla osuudella yritetään estää jälleen puomeilla. Varoitusmerkkejä liukkaudesta ei alikulussa ole. Kaupunki saa liukkaudesta joka talvi palautetta jalankulkijoilta ja pyöräilijöiltä.

Kartasto 1708/2018:n ovat suunnitelleet Helena Hietanen ja Jaakko Niemelä. Teoksen kuvio viittaa Tikkurilan seudun historialliseen karttaan.

Lue vielä: Tikkurilan alikulku valmistuu vasta ensi vuonna