Etätyöt ovat lisänneet autojen akkuongelmia. Vähenevät ajot lisäävät akkuongelmia, kun akut eivät ehdi varautua.
Julkaisemme uudelleen vuoden luetuimpia ja kiinnostavimpia juttuja. Tämä juttu on julkaistu ensimmäisenä Länsiväylässä 8.10.2022.
Yllättävät ja odottamattomat akkuviat ovat autoilijalle hankalia tilanteita. Akun hajoaminen tai vikaantuminen voidaan kuitenkin välttää oikeanlaisella kunnossapidolla.
Polttomoottoriautojen akkuongelmat iskevät yleensä pahiten hyisinä talvikuukausina.
– Huonosti toimivat akut jaksavat käynnistää moottorin useiden kuukausien ajan, mutta ongelmat alkavat kylmässä, Exiden maajohtaja Ilmo Hakkarainen kertoo.
Erityisesti vanhat akut voivat olla ongelmallisia alhaisissa lämpötiloissa.
– Kapasiteetti on heikentynyt ikääntymisen vuoksi tai akut on varattu puutteellisesti.
Haastava paikka akuille on yllättävästi myös kesähelle. Kuumuudessa akun nesteet haihtuvat ja ne heikentyvät jo valmiiksi.
Kun ihmiset palasivat pandemian jälkeen töihin, se tehtiin henkilöautoilla. Kuukausia seisseiden autojen akut olivat tyhjenneet, ja seurannut kysyntäpiikki aiheutti pitkään jatkuneen akkupulan.
Epidemian myötä etätöiden määrä on kasvanut. Tämä on vaikuttanut luonnollisesti autojen ajomääriin.
– Kilometrimäärät ovat vähentyneet. Se tarkoittaa kasvavia akkuongelmia, koska akut eivät mahdollisesti pääse varautumaan tarpeeksi. Toisaalta ajojen vähentyminen on hyvä asia ympäristön ja polttoainekulujen kohdalla, Hakkarainen jatkaa.
Nykypäivänä suositut autojen lisälämmittimet ovat akkujen pahimpia vihollisia. Laitteet saavat virtansa akuista.
Haasteita aiheuttavat myös varashälyttimet ja langattomat kulkujärjestelmät sekä muut sähkölaitteet. Ne kuluttavat energiaa myös silloin, kun ajoneuvoa ei käytetä.
– Lyhyet ajomatkat eivät riitä pitämään akkua riittävän varattuna, eli varaustilasta on tärkeä huolehtia. Tämä on ongelma etenkin kaupunkialueella ja taajama-ajossa.
– Joskus 16–20 kilometrin maantieajo riittää varaamaan akun täyteen, mutta talvisin tai akun ollessa tyhjä tarvitaan pidempiä matkoja, Ilmo Hakkarainen kertoo.
Lyhyet ajomatkat saattavat olla jopa haitallisia akulle. Ne eivät välttämättä kompensoi moottorin käynnistämisen ja auton sähkölaitteiden energiankulutusta matkan aikana.
Oikeanlainen talvikäsittely lisää merkittävästi akkujen ikää. Millä tavalla mahdollisen ongelmatilanteen voisi estää?
– Akkuja joutuu lisävaraamaan jopa parin kuukauden välein. Useasti se on ainoa tapa, jos ajaminen on vähäistä. Ja kun eletään talviaikaa, niin tehtävään täytyy olla lämpötilakompensoitu varaaja.
Modernit älylaturit ovat helppokäyttöisiä ja edullisia. Mikäli omaa varaajaa ei ole, niin autokorjaamot auttavat akkujen latauksessa.