Helsinki-Vantaan lentoaseman lennonjohto päätti keskiviikon ja torstain välisenä yönä ottaa käyttöön huonon näkyvyyden toimenpiteet. Syynä oli paha sumu.
– Toimenpiteet otetaan käyttöön, kun lennonjohtotornista ei enää näe juuri mitään. Se tarkoittaa käytännössä sitä, että kiitotietä numero 2 käytetään lentoonlähtöihin etelän suuntaan kaikille koneille, Finavian kestävän kehityksen johtaja Mikko Viinikainen toteaa.
Ratkaisun seurauksena lentokoneiden jylinä kuului erityisen kovana Tikkurilassa ja Pohjois-Helsingissä.
– Keskiviikon ja torstain välisenä yönä kiitotieltä 2 noustiin etelän suuntaan kello 22–00.30.
Helsinki-Vantaan lentoasemalla on kolme kiitotietä. Numerot 1 ja 3 ovat samansuuntaisia, ja kiitotie 2 on niihin nähden poikittain.
Sumuisessa säässä koneiden nousu kiitotie 2:lta etelän suuntaan varmistaa, että koneet pystytään pitämään maassa ja ilmassa mahdollisimman kaukana toisistaan.
– Kiitotietä 2 käytetään suihkukoneiden lentoonlähtöihin etelän suuntaan vain silloin, kun se on lentoturvallisuuden vuoksi välttämätöntä. Sama toistuu muutaman kerran vuodessa, Viinikainen sanoo.
Lentokentällä oli paljon sumua keskiviikon ja torstain välisenä yönä. Se ei Viinikaisen mukaan välttämättä tarkoita sitä, että sumua olisi ollut havaittavissa myös Tikkurilassa.
– Lentoasema on korkeammalla kuin Tikkurila. Tikkurila sijaitsee jokitasangolla. Lentoasemalla voi olla pilvistä, vaikka Tikkurilassa ei olisi.