Vantaan ratikan kaavarungon vaikutuksista valmistui arviointi.
Jos Vantaalle päätetään rakentaa vuosia suunniteltu raitiotie, sillä olisi useita vaikutuksia kaupunkirakenteeseen.
Ratikan reitin varrella Länsimäestä Helsinki-Vantaan lentoasemalle kaupunkirakenne kehittyisi nykyistä sekoittuneemmaksi. Lisäksi asunto- sekä työpaikka-alueet muuttuisivat monipuolisemmiksi. Ja kun kaupunkirakenne eheytyy, Vantaalle leimallinen autokaupunkiympäristö voi muuttua useissa paikoissa lyhyiden etäisyyksien ratikka- ja jalankulkukaupungiksi. Näin todetaan ratikan kaavarungon eli yleispiirteisen suunnittelun vaikutuksia arvioineessa raportissa.
Arviossa mainitaan myös, että raideliikenne voi lisätä Hakunilan suuralueen erottautumista ja kilpailukykyä verrattuna nykyiseen tilanteeseen.
Lisäksi raportti toteaa, että kaavarunko tukee monipuolisesti Vantaan kaupungin strategisia tavoitteita asuin- ja työpaikka-alueiden kehittämisestä ja luo huomattavia investointimahdollisuuksia Vantaalle. Liiketoimintamahdollisuudet lisääntyvät, kun alueelle tulee uusia liike- ja toimitiloja sekä asuntoja.
Riskejäkin on. Voi olla mahdollista, että liike- ja toimitilarakentaminen ei lähde toteutumaan niin kuin tavoitellaan, ja osa liike- ja toimitilarakentamisen potentiaalista menee asumiseen eikä elinkeinoelämä saa hyödynnettyä sitä.
Raportin pohjana on kaavarunkoluonnosaineisto. Raportissa on arvioitu kaavarungon vaikutuksia muun muassa alue- ja yhdyskuntarakenteeseen, elinkeinoelämään, ilmastoon ja ihmisiin sekä yhteisöihin. Jokaista arviointiteemaa tarkasteltiin vaihdellen koko Vantaan tasolta pysäkkikohtaisiin ja 300 metrin vaikutusalueeseen. Raportin on laatinut konsulttityönä Ramboll Finland Oy.
Ratikan kaavarunkoa käsitellään Vantaan kaupunkiympäristölautakunnassa tammikuussa.