Energiayhtiö Fortumin puhelinmyynti kummastuttaa varttunutta vantaalaista pariskuntaa.
Vantaan Sanomiin yhteyttä ottanut Hilkka Koskinen kertoo, että Fortumin puhelinmyyjä ei myynyt hänen aviomiehelleen sähkösopimusta.
– Syyksi kerrottiin se, että hän on yli 80-vuotias. Minä taas sain tehtyä sähkösopimuksen, koska olen alle 80-vuotias, Koskinen ihmettelee.
– Koemme, että tämä on ikärasismia. Kyllä tätä asiaa ovat ystävätkin ihmetelleet, rouva päivittelee.
Rekolassa 1970-luvun omakotitalossa asuva pariskunta tarvitsi uuden sähkösopimuksen muutama viikko takaperin, kun aiempi, toiselta energiayhtiöltä hankittu määräaikainen sopimus umpeutui. Talossa on käytössä ilma-vesilämpöpumppu.
Koskisen mukaan uusi sopimus ei ollut hintansa puolesta tai muutenkaan ihan sitä, mitä haettiin.
– Oletin, että teen puhelun aikana pörssisähkösopimuksen, mutta selvisi, että se onkin ihan tavallinen Fortumin toistaiseksi voimassa oleva sähkösopimus.
Fortumin Suomen kuluttajaliiketoiminnan asiakkuuspäällikkö Tuomas Yrttiaho kertoo, että yhtiöllä on puhelinmyynnissään linjaus, että sähkösopimuksia tarjotaan vain alle 80-vuotiaille.
– Linjaus on tehty, sillä olemme saaneet ikääntyvien läheisiltä palautetta, että sopimusta ei olisi tullut myydä puhelimessa, Yrttiaho perustelee.
Muuten sähkösopimusten ottamiselle ei ole Fortumilla yläikärajaa. Jos esimerkiksi 80 vuotta täyttänyt soittaa itse yhtiöön, hän voi solmia sopimuksen.