Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Nainen kuuli tahtomattaan muiden vaivat terveysasemalla – ”Siellä ei ollut mitään yksityisyyden suojaa potilaille”

Kuulin tahtomattani edellisen potilaan vaivat.

Merja E. Ahokas hämmentyi käydessään maanantaina Keusoten walk in -vastaanotolla.

Hän meni Hyvinkään Sandelininkadun terveysasemalle ennen aamukahdeksaa.

– Aulassa oli jo kaksi ihmistä odottamassa. Heistä toinen sanoi minulle, että älä turhaan ota automaatista vuoronumeroa, tulee vain nollaa ennen kahdeksaa, Ahokas kertoo.

Hän asettui istumaan ja seurasi, kuinka ihmisiä tuli koko ajan lisää.

– Kun minä lähdin, niin laskin, että aulaan jäi kymmenkunta ihmistä odottamaan vuoroaan. Kaikenikäisiä ihmisiä.

Kello kahdeksan hämärään aulaan syttyivät valot.

– Ja yksi sairaanhoitaja saapui luukun taakse.

Sitten kutsuttiinkin ensimmäinen potilas siihen luukulle, jossa pitää kertoa koko aulan kuullen, miksi on tullut.

Aulasta on ovia vastaanottohuoneisiin ja ensimmäistä kertaa walk in -vastaanotolle tullut Merja Ahokas kuvitteli ihmisten pääsevän oven taakse selvittämään vaivansa.

– Sitten kutsuttiinkin ensimmäinen potilas siihen luukulle, jossa pitää kertoa koko aulan kuullen, miksi on tullut, hyvinkääläinen Ahokas kertoo.

Edellisviikolla Ahokas oli ollut Keusoten ohjeiden ja toiveiden mukaan yhteydessä hoitovastaavaan sähköisen asiointipalvelun kautta.

– Torstaina sain viestin, että soitamme sinulle tunnin kuluessa.

Ahokas kulki päivän puhelin kädessään soittoa odottaen. Sitä ei kuulunut. Myös perjantaina puhelin oli koko päivän käden ulottuvilla, mutta soittoa ei tullut tuolloinkaan.

– Minuutin yli yhdeksän lauantaiaamuna oli soitettu. En tiennyt, että soitto voi tulla viikonloppunakin.

Lauantaiaamuna puhelimen pirinä ei kantautunut Ahokkaan korviin, ja puhelu jäi vastaamatta.

Koska Ahokkaalle jäi epäselväksi, onko kukaan enää häneen yhteydessä, päätti hän maanantaina marssia walk in -vastaanotolle – vain havaitakseen jälleen yhden epäkohdan Keusoten toiminnassa.

– Siellä ei ollut mitään yksityisyyden suojaa potilaille, Ahokas päivittelee ja toteaa, ettei ainakaan itse aio toista kertaa mennä vaivojaan valittamaan kaikkien kuullen.

Myöskään omaan vaivaansa hän ei saanut apua.

– Käskettiin vain ottaa Buranaa ja Panadolia. Kun sanoin, ettei kait niitäkään voi viikkotolkulla syödä, hoitaja sanoi, ettei kipua kannata kärsiä.

Ahokas ei halua moittia Keusoten työntekijöitä, vaan hän on huolissaan järjestelmästä.

– En ole lääkärissä käynyt neljään vuoteen. Jos olen tarvinnut lääkäriä, olen mennyt yksityiselle. En tiedä, kuinka kipeä pitää ihmisen olla, että pääsisi terveyskeskuslääkärille.

Kaikki ei ole Keusotessakaan Ahokkaan kokemuksen mukaan pielessä.

– Hammashoito on toiminut hyvin. Sinne on saanut ajan jos ei samalle niin seuraavalle päivälle.

Juttu on julkaistu aiemmin Aamuposti-lehdessä.