Tieverkoston routavauriot näkyvät tänä vuonna tavanomaista aiemmin, kun edestakaisin sahaava lämpötila on kuormittanut jo valmiiksi heikkokuntoista tiestöä. Erityisen paha tilanne on Etelä-Suomen runsasliikenteisillä väylillä, jotka ovat menneet huonoon kuntoon sääolojen ja liikennekuorman ristipaineesta.
Ilmiöstä kertoo Pohjola Vakuutus tiedotteessaan.
– Vahinkoilmoitusten perusteella näemme, että pääkaupunkiseudulla tilanne on erityisen huono kahdella väylällä: kehäteillä ja Länsiväylällä. Lisäksi Lahdenväylällä ja Lahdentiellä on sattunut talven aikana runsaasti routavauriovahinkoja, Pohjola Vakuutuksen ajoneuvovakuuttamisesta vastaava johtaja Kristian Hiljander sanoo tiedotteessa.
Erityiset routavaurioiden vaaranpaikat sijaitsevat pitkillä, paljon liikennöidyillä väylillä ja valtateillä, joissa on päivittäistä työmatkaliikennettä ja raskasta ammattiliikennettä. Suomen tiestön poikkeuksellisen suuret routavauriot ovat päässeet pahenemaan tänä talvena erityisesti Etelä-Suomessa.
Routavauriovahinkoja on ilmoitettu Pohjola Vakuutukselle myös moottoriteiden rampeilla ja kiihdytyskaistoilla. Suuri tilannenopeus näkyy myös routavaurioiden aiheuttamissa vahingoissa, joista tyypillisin on vanne- ja rengasrikko. Vaikka routamonttu vaurioittaisi vain toisen puolen rengasta ja vannetta, joudutaan useimmiten vaihto tekemään molemmille puolille, jotta renkaiden kulutuspinnat ovat tasaiset.
– Ikävimmissä tilanteissa etupuskuri tai pakoputki vaurioituu iskeytyessään tienpintaan. Tällöin auto menee hinaukseen, viipyy korjaamolla useamman päivän ja korjausten hintalappu nousee tuhansiin euroihin, Hiljander sanoo tiedotteessa.
Väylävirasto arvioi, että vuoden 2022 lopussa Suomen päällystetystä tieverkostosta huonokuntoisia oli 7 800 kilometrin edestä, eli noin 15 prosenttia koko päällystetystä tieverkostosta.
– Laajat kaskovakuutukset korvaavat valtaosan routamonttujen aiheuttamista vahingoista ja esimerkiksi rikkoutuneen auton hinauskustannuksista. Ikävää tietysti on se, että ajoväylien vuosikausia kertynyt korjausvelka tulee jo autoilijoiden kukkarolle, Hiljander summaa tiedotteessa.