Tuorein Vantaan ratikasta julkaistu selvitys paneutui Vantaan ratikan tärinä- ja runkomeluvaikutuksiin koko reitillä, Tikkurilan tunneliosuus mukaan lukien.
Vantaan ratikan hankejohtaja Tiina Hulkko tiivistää tulokset todeten, että tärinä- ja runkomeluvaikutukset jäävät koko reitillä vähäisiksi. Runkomelulla tarkoitetaan ratikan tärinästä aiheutuvaa, ympäröiviin rakenteisiin, kuten rakennusten seiniin siirtyvää melua.
Hulkon mukaan tärinä- ja meluvaikutukset riippuvat maalajista.
– Niissä paikoissa, joissa ohjearvot ylittyvät, ratikan rakenteisiin lisätään eristeitä. Eristeet voivat olla esimerkiksi kumia ja niitä tehdään lähinnä kiskojen ympärille.
Tarkoituksena on varmistaa, että ratikan tärinä- ja runkomeluvaikutukset rajoittuvat katualueelle eivätkä ulotu reitin varren rakennuksiin saakka.
Ratikkareitistä on tehty useita havainnekuvia. Hulkko uskoo ratikan muuttavan kaupunkikuvaa erityisesti Hakunilassa, Länsimäessä ja Aviapoliksessa.
– Hakunilassa ja Länsimäessä kadut ovat vanhoja, joten siellä ilme uudistuisi merkittävästi. Aviapoliksen pienteollisuusalueesta tulisi keskustamaisempi, Hulkko pohtii.
Ratikan tulo uudistaisi katuja. Tarkoittaisiko se myös nopeusrajoitusten muuttumista?
– Ratikan kannaltahan on sitä parempi mitä nopeammin se pääsee kulkemaan. Nopeusrajoituksiin voi tulla muutoksia kaupungin kehittyessä, mutta ratikka ei niihin vaikuta, Hulkko sanoo.
Lue myös: Uusi ennuste: Vantaan ratikan matkustajamäärä romahti – "Tämä tuli yllätyksenä"
Hankejohtaja: Joihinkin Vantaan ratikkareitin kohtiin on suunniteltava melusuojausta