Lukuihin halutaan perehtyä huolellisesti ennen päätöksentekoa.
Kysyimme Vantaan neljän suurimman valtuustoryhmän puheenjohtajalta, miltä kuulostavat Vantaan ratikan tarkennetut rakentamiskustannukset, jotka kaupunki julkisti maanantaina.
Hankkeen kokonaiskustannukset ovat nousseet 606 miljoonaan euroon, kun ne yleissuunnitelmavaiheessa vuonna 2019 olivat 393 miljoonaa euroa. Nyt Vantaan kaupungin osuudeksi arvioitiin noin 414 miljoonaa euroa, kun se aiemmin oli 267 miljoonaa euroa. Lisäksi valtion MAL-avustukseksi laskettiin 30 prosenttia eli 177 miljoonaa euroa ja Helsingille 15 miljoonaa euroa Vantaan Länsimäen ja Helsingin Mellunmäen välisestä osuudesta.
Vastaukset voi tiivistää varovaisiksi, koska tuoreisiin tuloksiin ei vielä ole ehditty perehtyä kunnolla. Monilla on vaalikiireitä. Valtuustolle järjestetään aiheesta selostustilaisuuskin vasta torstaina.
Kokoomuksen Sakari Rokkanen toteaa tässä vaiheessa, että kaupunkikehityksestä saatavat tulot näyttäisivät kattavan Vantaan kustannukset rakentamisesta, ja se on tärkeää. Rakentamiskustannukset ovat yleisesti nousseet, ja se koskee myös Vantaan ratikan hanketta.
– Isoihin hankintoihin liittyy epävarmuutta. Ne on arvioitava etukäteen ja riskitekijät huomioitava, Rokkanen jatkaa.
Ratikan rakentaminen on tulossa valtuuston päätöskäsittelyyn näillä näkymin kesäkuussa.
Rokkanen kertoo, että kokoomus käy ratikan rakentamisesta keskustelua ryhmän sisällä ja pohtii sitä huolellisesti, mutta erillistä ryhmäpäätöstä ei tehdä.
– Osa on puolesta ja osa vastaan. Osa harkitsee vielä kantaansa.
Rokkanen itse kannattaa ratikan rakentamista, koska tuloarvio ylittää menoarvion.
Sosialidemokraattien Minna Räsänen sanoo, ettei ole vielä ehtinyt perehtyä uusiin lukuihin eikä niistä ole käyty keskustelua ryhmässä. Siksi Räsänen ei halua kommentoida, vaan odottaa valtuuston selostustilaisuutta, jossa kuullaan perusteellinen selvitystä ratikasta. Päätöksiä ei tarvitse tehdä vielä.
Vantaan ratikka on puhututtanut perussuomalaisia jo kuukausia eikä kulujen nousu yllätä valtuustoryhmän puheenjohtajaa Niilo Kärkeä. Hän sanoo, että Vantaan pitäisi vähintäänkin lykätä ratikan rakentamista taloudellisista syistä.
– Katsotaan viiden vuoden päästä uudelleen.
Kärki ei muun muassa usko, että ratikan vaikutusalueelle muuttaisi 40 vuoden aikana 60 000 ihmistä niin kuin ratikkaselvityksissä ennakoidaan. Tai ainakaan sellaisia, joista tulisi Vantaalle veronmaksajia.
Myös vihreiden Eve Rämö kertoo, ettei ole vielä tutkinut tarkasti päivitettyjä tietoja.
– Mutta onhan se huolestuttavaa, että hinnat ovat nousseet.
Kun valtuutetut ovat saaneet ratikasta perusteellisen selvityksen, vihreätkin käy läpi ryhmän kantoja.
– Uusien lukujen valossa ratikka on edelleen kannattava investointi, Rämö puntaroi.