Liikenne: Korona nosti käytettyjen autojen kysyntää ja hintaa – näin paljon käytetty nyt keskimäärin maksaa

Noin 170 000 Suomen teillä ajavaa autoa rahoittaneen Santander Consumer Financen liiketoimintajohtaja Kari Kauppinen istahti kuvattavaksi käytetyn Volvon rattiin. - Ruotsissakin käytetyt autot menevät nyt entistä paremmin kaupaksi ja entistä kalliimmalla, Kauppinen kertoo. Päivi Tuovinen

Crista Lassfolk-Feodoroff

Uusien autojen ensirekisteröintejä tehtiin viime vuonna tehty Suomessa vähemmän kuin kertaakaan aikaisemmin 2000-luvulla. Liikenne- ja viestintäministeriön tilastojen mukaan ensirekisteröinnit laskivat huhti-kesäkuussa ennätykselliset 37,8 prosenttia edellisvuoteen verrattuna.

Syksyn myötä autokauppa on käytettyjen autojen osalta vilkastunut, mutta uusien autojen myynti laahaa edelleen yli 16 prosenttia jäljessä toissa vuoden myyntiluvuista.

Ilmiö on globaali. Keväällä uusien autojen tilauskirjat tyhjenivät ympäri maailman, ja autotehdas toisensa jälkeen ilmoitti olevansa vaikeuksissa, jotka jatkuvat valtaosin niin tuotannon, toimitusten kuin alihankkijoidenkin suhteen.

Autoilun suosio itsessään on kuitenkin kasvussa. Korona-aikana yhä useampi valitsee oman auton ohi julkiseen liikenteen, ja se alkaa nyt näkyä autokaupan piristymisenä.

Suomessa käytettyjen autojen myynti on loppusyksyn aikana jopa kasvanut.

Suomen suurimman autorahoitusyhtiön Santander Consumer Finance liiketoimintajohtaja Kari Kauppinen vahvistaa trendin. Kokonaisuudessaan autojen rahoitusmäärät ovat Santanderilla toissa vuoden tasolla, mutta käytettyjen autojen osuus on noussut yli viisi prosenttia.

Käytetyistä autoista on maksettu keskimäärin sata euroa enemmän kuin viime vuonna.

Kari Kauppinen

– Ostetuista autoista kolme neljästä on käytettyjä. Markkinamuutos näkyy meillä myös siinä, että käytetyistä autoista on maksettu keskimäärin sata euroa enemmän kuin viime vuonna, Kari Kauppinen kertoo.

Hän arvioi hienoisen hinnannousun johtuvan muutamista eri tekijöistä. Ensinnäkin käytettyjen autojen lisääntynyt kysyntä on vähentänyt niiden tarjontaa, mikä näkyy nopeasti hinnoissa.

Toiseksi on Kauppisen mukaan syytä huomioida se, että uusien autojen hankinta on takunnut pandemian vuoksi maailmanlaajuisesti eivätkä toimitukset ole sujuneet entiseen malliin, joten moni on päätynyt vaihtoautoon.

Kolmanneksi käytettyjenkin autojen hankinta ulkomailta Suomeen on hankaloitunut ja niiden hinta on noussut myös muualla.

– Esimerkiksi Ruotsissa käytetyt autot menevät nyt entistä paremmin kaupaksi ja entistä kalliimmalla, Kauppinen vertaa.

– Epävarma tilanne vaikuttaa. Keskimäärin asiakkaamme maksavat käytetystä autosta 16 800 euroa, kun uudesta autosta maksetaan yli puolet enemmän, keskimäärin noin 34 500 euroa.

Suomen autokannasta tällä hetkellä noin 20 prosenttia on ostettu velaksi eli ne on rekisteröity rahoitusyhtiöille.

Nordea Autorahoituksen johtaja Kristian Ajanto kertoo, että noin puolet autoliikkeiden myymistä vaihtoautoista ostetaan osamaksulla, joka on suosituin autoa varten otettu rahoitusmuoto.

Käytettyjen autojen suosion kasvu ja uusien autojen suosion lasku on huomattu myös Nordeassa.

– Osamaksurahoitussopimuksien osalta näemme, että määrät ovat kokonaisuutena Suomessa pysyneet lähes samalla tasolla kuin toissa vuonna. Tähän vaikuttaa erityisesti käytettyjen henkilöautojen vilkastunut myynti ja osamaksurahoituksen yleisyys käytettyjen autojen kaupassa, Kristian Ajanto summaa.

OP-konsernin johtaja Jari Jaulimo luotsaa työkseen pankin rahavirtoja ja käyttöpääomaa. Hän puolestaan kertoo, että autoliikkeiden kautta myytävistä autoista noin 35 prosenttia rahoitetaan autoliikkeen tarjoamalla osamaksurahoituksella. Niiden perusteella tilanne on lähes entisellään.

– Rahoitusvolyymi jäänee vain hieman edellisvuodesta. Rahoitussopimusten keskimääräinen koko on pysynyt aiemmalla tasollaan, Jari Jaulimo laski marraskuun lopulla.

Myös OP:n tiedossa on, että autokauppa painottuu aiempaa runsaammin vaihtoautoihin ja uusien autojen kauppaa hidastavat muiden muassa tehtaiden toimitusongelmat.

– Käytetyn auton kauppa on muutamaa kevään viikkoa lukuun ottamatta käynyt vilkkaana, kun esimerkiksi työmatkaliikkumista on siirtynyt julkisista omaan autoon ja kotimaan matkailu omalla autolla lisääntynyt.

Tilasto

Autokannan keski-ikä Euroopassa

Luvut perustuvat vuoden 2018 tilastoihin.

Iso-Britannia 8 vuotta

Itävalta 8,2 vuotta

Irlanti 8,4 vuotta

Sveitsi 8,6 vuotta

Tanska 8,8 vuotta

Belgia 9 vuotta

Ranska 9 vuotta

Saksa 9,5 vuotta

Ruotsi 9,9 vuotta

Slovenia 10,1 vuotta

Norja 10,5 vuotta

Alankomaat 10,6 vuotta

EU keskiarvo 10,8 vuotta

Italia 11,3 vuotta

Suomi 12,2 vuotta (luku on vuodelta 2019)

Espanja 12,4 vuotta

Kroatia 12,6 vuotta

Portugali 12,9 vuotta

Latvia 13,9 vuotta

Puola 13,9 vuotta

Slovakia 13,9 vuotta

Tsekki 14,8 vuotta

Kreikka 15,7 vuotta

Unkari 15,7 vuotta

Romania 16,3 vuotta (luku on vuodelta 2016)

Viro 16,7 vuotta

Liettua 16,9 vuotta

Lähde: Autoalan tiedotuskeskus

Liikenteessä

Suomalaiset suosivat ruotsalaisten vanhoja autoja

Ruotsalaisten ostaessa uusia autoja päätyvät vanhat yhä useammin Suomeen. Ulkomailta tuotiin toissa vuonna Suomeen lähes 46 000 käytettyä henkilöautoa, joista suurin osa tuli Ruotsista.

Traficomin mukaan yli puolet käytetyistä autoista tuodaan Ruotsista ja noin viidennes Saksasta.

Suomessa käytettyjä henkilöautoja myytiin toissa vuonna noin 625 000 eli noin viisinkertaisesti uusia autoja enemmän.

Koronakeväänä autokaupan uutisoitiin hyytyneen uusien autojen osalta lähes täysin, mutta jo ennen pandemiaa ensirekisteröintien määrät vähenivät reipasta tahtia ja autokantamme ehti vanheta vuosikymmenessä kahden vuoden verran.

Vanhoilla autoilla myös ajetaan entistä pidempään, ja niiden romutusikä on noussut tasan 21 vuoteen. Viimeistä ajomatkaa romuttamolle pyritään vauhdittamaan joulukuun alussa käyttöön otetulla romutuspalkkiolla, jota kokeiltiin ensimmäisen kerran vuonna 2015 ja viimeksi vuonna 2018.

Suomalaiset ajavat keskimäärin 12,2-vuotiailla autoilla, mikä on puolisentoista vuotta enemmän kuin EU-maiden keskiarvo.

Autoalan keskusliitto on arvioinut, että Suomen autokannan nuorentamiseksi uusia henkilöautoja pitäisi saada vuositasolla rekisteriin 135 000 kappaletta. Nyt määrä on jäämässä alle 90 000 autoon.

Ladattavien autojen määrä kasvaa Suomessakin. Santander Consumer Financen viime vuonna tekemän kyselyn mukaan autokauppiaat ennakoivat, että sähköautojen ja ladattavien hybridien osuus automyynnistä olisi merkistä riippuen 10–50 prosenttia.

Vielä toissa vuonna niiden osuus myynnistä jäi pääasiassa alle kymmenen prosentin.

Tällä hetkellä Suomen teillä kulkee on noin 40 000 ladattavaa henkilöautoa.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut