Formula ykkösille on viime vuosina sadellut kritiikkiä, kun kuljettajille on langetettu rangaistuksia osumista toiseen autoon ohitustilanteissa.
Viime kesänä palaute oli varsinkin murskaavaa, kun Sebastian Vettel menetti Kanadan GP:n voittonsa puolustettuaan johtoasemaansa ulosajautumisensa jälkeen.
Daniel Ricciardo sai Ranskan GP:ssä useampia rangaistuksia yritettyään parantaa sijoitustaan ohittamalla ja toimittuaan tilanteissa vaarallisesti.
Nyt tuomaristo on muuttanut rankaisukäytäntöä. Viime sunnuntaina Singaporen osakilpailussa ei kolareista annettu rangaistuksia.
–Joskus tuomaristo tykkäsi antaa rangaistuksia vähän liian helposti. Kun vähän osui, niin saman tien tuli rangaistus. Mutta nyt on muuttunut ja Singaporessa esimerkiksi ei annettu yhtään rangaistuksia, vaikka osuttiin yhteen koko ajan. Kyllä kuskit ovat siitä kiitelleet, kommentoi Singaporen kisan tuomaristossa istunut Mika Salo Sport Contentille elämäkertakirjansa ”Elämäni” julkaisutilaisuudessa.
Salon mukaan lievemmässä rankaisukäytännössä on riskinsäkin. Kuljettajilta voi karata ”mopo käsistä”.
– Mulla on vaan sellainen pelko, että joskus se voi tulla silmille, jos niiden annetaan ihan liikaa ajaa kontaktia, Salo toteaa.
Salon mukaan tuomarointikäytäntö on kuitenkin mennyt parempaan suuntaan. Kilpa-autoilun perusasiat pääsevät paremmin oikeuksiinsa.
– Mun mielestäni muutos on kuitenkin hyvä. Noin sen kuuluu mennäkin. Kilpa-autoilu on raakaa ja mun mielestäni se on kontaktilajikin vielä. Ellei tahallaan ajeta toisen päälle tai tehdä jotain ihan älytöntä hölmöä, niin mun mielestäni tuommoinen reilu kilvanajo on ihan okei, toteaa Salo.
Haastattelu: Otto Palojärvi