Suunnitelma: Kehä III:n remontti odottaa vielä eduskunnan hyväksyntää.
Kehä III:n parantaminen Askiston kohdalla on lähempänä kuin koskaan. Tien pohjarakenne on huonokuntoinen ja tien alla oleva puupaalutus on ollut jo pidempään sortumavaarassa.
Suomen hallitus sopi viime viikolla MAL (maankäyttö, asuminen, liikenne) -sopimuksesta ja osoitti taloudellisesta tukea Kehä III perusparannukseen.
Askiston kohdan rakentamiskustannusten arvio on noin 32 miljoonaa euroa, josta 10 miljoonaa on jäämässä Vantaan kaupungin maksettavaksi.
Väyläviraston johtaja Pekka Petäjäniemi sanoo parannussuunnitelmien Kehä III:sta varten olevan valmiina, mutta töitä ei voida aloittaa ennen kuin eduskunta hyväksyy asian lopullisesti.
– Ennen kuin rahat varmasti ovat meillä, emme voi esimerkiksi tehdä sopimuksia urakoitsijoiden kanssa. Näillä näkymin eduskunta käsittelee asiaa juhannusviikolla. Jos asia hyväksytään, pääsemme edistämään hanketta siten, että työt maastossa alkaisivat loppuvuodesta, Petäjäniemi kertoo.
Suunnitelmassa Kehä III:sta parannetaan Askiston kohdalla 1,5 kilometrin matkalta. Askiston nykyiset tasoliittymät korvataan eritasoliittymällä.
Kehä III:n liikenteen sujuvuus on Vantaalle elintärkeää.
Eteläisellä ajoradalla oleva paalulaatta sekä Sänkiniityn sillat uusitaan ja korjataan. Lisäksi uusitaan myös huonokuntoinen Hämeenkylän läntinen risteyssilta ja parannetaan lännen puoleisia ramppeja.
– Parannustyö on varsin kiireellinen ja tarpeellinen, sillä alueella on liikenteellisiä riskejä, Petäjäniemi sanoo ja viittaa tien sortumavaaraan.
Vantaan kaupungininsinööri Henry Westlin kuvailee Kehä III:n parantamista elintärkeäksi. Askiston kohdan korjaamista on Westlinin mukaan suunniteltu vuosia.
– Kehä III:sta on parannettu 1960-luvulta lähtien hyvässä yhteistyössä silloisen Liikenneviraston, nykyisen Väyläviraston kanssa. Vantaan elinkeinoelämälle ja myös kaupunkilaisille tie on merkittävä, Westlin sanoo.
Vantaan kaupungin 10 miljoonan euron osallistumisesta parannustöihin ei ole Westlinin mukaan tehty vielä päätöksiä. Hän arvelee, että Vantaan kaupunki tekee osaltaan päätöksiä aikaisintaan lomien jälkeen elo-syyskuussa.
– Kaupunki ei ole toistaiseksi varannut parannushankkeelle määrärahoja, mutta uskon, että ne löytyvät. Kehä III:n liikenteen sujuvuus kaikissa oloissa on Vantaalle elintärkeää. Tarvittaessa voidaan jättää vaikka jotakin muuta infraa rakentamatta, Westlin sanoo.
Liikennemäärä Askiston kohdalla on normaaliaikana noin 47 750 ajoneuvoa vuorokaudessa.
Jos parannustyöt voidaan aloittaa loppuvuodesta, Petäjäniemi arvioi valmista olevan vuonna 2023. Työt tulevat näkymään autoilijoille siis ainakin vuoden 2022 loppuun. Parannustöiden ajaksi alueelle tehdään erityisiä liikennejärjestelyjä, kuten kiertotie.
Hallituksen Kehä III:n parantamiseen myöntämä potti oli kaikkiaan 40 miljoonaa euroa, josta reilu 8 miljoonaa euroa aiotaan käyttää Vantaankoski–Pakkala -välin parantamiseen. Välille on suunniteltu rakennettavan kolmannet kaistat, jonne siirretään linja-autopysäkit.
Liikennemäärä Vantaankoski–Pakkala välillä on enimmillään jopa 75 800 ajoneuvoa vuorokaudessa. Määrän on ennustettu kasvavan vuoteen 2030 mennessä 88 600 ajoneuvoon.
Vantaankoski-Pakkala -välin rakentamisen kustantaa tämän hetkisten suunnitelmien mukaan valtio ja sen on tarkoitus olla valmis vuonna 2021.
Lue lisää:
Kehä III:n alla piilee sortumavaara – ongelmapaikalla liikkuu joka päivä 48 000 ajoneuvoa