Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Vantaan ratikan reitti on jo "kiveen hakattu", vaikka hankkeen eteneminen on vielä epävarmaa – "Emme koe tekevämme työtä turhaan"

Vaikka kesäkuun kuntavaaleissa valittavat uudet päättäjät näyttäisivät ratikan rakentamiselle vihreää valoa, raiteita pitkin ei pääse Hakunilasta ja Länsimäestä Aviapolikseen ja Lentoasemalle vielä moneen vuoteen. Siitä huolimatta ratikan suunnittelu on jo täydessä vauhdissa.

Miten suunnittelijat motivoituvat työhönsä hankkeen etenemisen rakentamisvaiheeseen ollessa vielä epävarmaa?

– Ratikan suunnittelu on osittain myös katujen suunnittelua, jota pitäisi tehdä joka tapauksessa. Vantaalla on paljon katujen päivitystarvetta, Vantaan ratikan projektipäällikkö Tiina Hulkko toteaa.

Kaduista suunnitellaan paremmin pyöräilijöitä ja jalankulkijoita palvelevia. Myös vesijohtoverkosto päivitetään.

Vantaan ratikan suunnittelua ohjaa kuntapäättäjien vuonna 2019 hyväksymä yleissuunnitelma. Se sisältää ratikan reitin, pysäkkien paikat ja ajokaistojen määrät. Siinä on määritelty myös pyöräteiden ja jalkakäytävien paikkoja.

Ratikan reitti on Hulkon ja Vantaan ratikan hankejohtaja Elina Suonrannan mukaan siinä mielessä kiveen hakattu, että se on myös uudessa valtuuston hyväksymässä yleiskaavassa. Yleiskaava ei tosin ole vielä lainvoimainen.

Suunnittelun kohteena on koko ratikkareitti ja sen ympäristö. Ratikan vaikutuspiirin katsotaan ulottuvan noin 800 metrin päähän raiteista. Raidelinjaa suunniteltaessa visioidaan myös vaikutuspiiriin tulevaa asumista, palveluita ja työpaikkoja.

– Joissain kohdin pitää asemakaavoittaa lisää katutilaa, ja ratikkakaduille tehdään katusuunnitelmat, Hulkko sanoo.

Suunnitelmien tulee olla valmiita viimeistään vuonna 2023 investointipäätöksen tekoa varten. Katusuunnitelmat, asemakaava ja kaavarunko asetetaan kuntalaisten nähtäville normaaliin tapaan.

Suunnittelussa vaikeinta on Suonrannan mukaan se, että raidelinjaa suunnitellaan ”olemassa olevaan kaupunkiin”. Ratikka kulkee hyvin erilaisten kaupunginosien lävitse.

– Kaupungissa on paljon valmiita rakenteita ja suunnittelussa pitää ottaa huomioon tämänhetkinen tilanne. Eri suunnittelutasojen yhteensovittaminen on työlästä.

Ratikkaa suunnittelevassa ryhmässä työskentelee Vantaalla viisi henkilöä.

– Ryhmässämme on kymmenien vuosien kaupunki- ja katusuunnittelukokemusta, monipuolista osaamista asemakaavoituksesta, pikaraitiotie- ja viestintäosaamista, luettelee Suonranta.

Ryhmän tukena on myös Vantaan kaupungin organisaatio.

Suonranta kuvailee, että kyseessä on hyvin pitkän aikavälin suunnittelu. Sen tavoitteena on Vantaan kehittäminen riippumatta siitä, miten ratikalle päätöksenteossa käy.

– Emme me koe tekevämme työtä turhaan. Parempi julkisen liikkumisen uusi muoto Vantaalle tarvitaan, kun kaupunki kasvaa.

Lue myös:

Vantaan ratikka on kuntavaalien kuumin aihe – enemmistö vaalikoneen vastaajista vähintään hidastaisi raitiotien rakentamista taloustilanteeseen vedoten