Bussin 562 muuttuminen runkolinja 570:ksi lakkautti pysäkkejä ja kuskit saivat tuta matkustajien raivon: "Huutoja on tullut riittävästi" – uusi linja saa myös kehuja

Joukkoliikenne: Runkolinjojen idea on se, että bussi pysähtyy valikoiduilla pysäkeillä kulkemisen nopeuttamiseksi, kuljettajalle ei tarvitse näyttää matkalippua ja bussiin voi nousta myös keskiovesta.

Uuteen runkolinjaan tyytyväiset Heli Ala-Heikkilä ja Piia Rouhiainen olivat matkalla töihin perjantaiaamuna. Armi Suojanen
Armi Suojanen

Armi Suojanen

Runkolinja 570 korvasi linja 562:n kuukausi sitten ja samalla matkan varrelta poistui iso määrä pysäkkejä. Seudun joukkoliikenteen suunnittelevalle HSL:lle satelee siitä edelleen haukkuja.

– Eniten matkustajat ovat antaneet palautetta pysäkin poistoista Ikean, Maarinkunnaan, Vaaralan, Rajakylän koulun ja Pakkalan kerrostalojen alueilta, HSL:n joukkoliikennesuunnittelija Harri Vuorinen luettelee.

Palautteesta eivät ole jääneet paitsi myöskään vuorojen kuljettajat.

– Huutoja on tullut riittävästi, hymähtää linja-autonkuljettaja Dikran Annajian.

Kun Annajian on ajanut lakkautetun pysäkin ohitse pysähtymättä, hänelle on näytetty muun muassa keskisormea.

– Kaikkea on nähty.

On haukuttu puusilmäksi.

Linjan 570 kuljettaja

Toisaalta hän myös ymmärtää ihmisiä, joilta tuttu, lähin pysäkki on poistettu.

Myös toista kuljettajaa, joka ei halua sanoa nimeään, on sätitty, kun hän ei ole pysähtynyt ottamaan matkustajaa kyytiin tai jättämään lakkautetulle pysäkille.

– On haukuttu puusilmäksi. Että etkö näe, olen jäämässä pois, mies kertoo.

Dikran Annajian kertoo, että hän on saanut kuulla kaikenlaisia haukkuja pysäkkien poistosta. Hän myös ymmärtää harmituksen. Armi Suojanen

Tyytyväisiäkin matkustajia on, kuten perjantaiaamun työmatkalaiset keravalainen Piia Rouhiainen ja vantaalainen Heli Ala-Heikkilällä.

– Hämmästyttävää, että tämä pysyy niin hyvin aikataulussa, Rouhiainen sanoo.

Ala-Heikkilällä on silti kokemusta myös siitä, että yksi vuoro jäi hiljattain ajamatta. Silloin matka Vaaralasta Viertolaan kesti noin tunnin.

Linjan aikataulun mukainen matka-aika vuorokauden ajasta riippuen on lähtöpysäkiltä Helsingin Mellunmäestä päätepysäkille Helsinki-Vantaan lentoasemalle noin 50–60 minuuttia. Bussin aikataulua tasataan kauppakeskus Jumbon, Tikkurilan matkakeskuksen, Hakunilan ostoskeskuksen ja Helsingin puolella Louhikkotien pysäkillä.

Nyt, kun linjalle vasta haetaan sopivaa aikataulua, bussi voi seistä näillä pysäkeillä joitakin minuutteja aikataulua tasaamassa.

Riitta Kankaisella ei muuttunut mikään, kun 562 vaihtui 570:ksi. Armi Suojanen

Aikataulua tarkastellaan uudelleen loppuvuonna. Annajianin mukaan se tietää kiristystä bussinkuljettajille. Kireällä aikataululla kuljettaja ei aina ehdi vessaan ennen seuraavan vuoron alkua.

Toiselta Jumbon pysäkiltä bussiin noussut Mirja Lopmeri kulkee bussilla 1–2 kertaa viikossa vapaa-ajanmatkoilla ja arvioi, että 570 kulkee ehkä hieman nopeammin kuin lakkautettu 562.

Pakkalanrinteessä asuvaan Riitta Kankaiseen linjan muuttuminen ei ole vaikuttanut mitenkään.

– Omat pysäkkini pysyivät samoina.

Eikä häntä olisi haitannut, vaikka matka pysäkille olisi hieman pidentynyt.

Rajakyläläinen Kaarina Hankonen on ristinyt uuden runkolinjan postiautoksi. Aikoinaan Postilla oli käytössään oransseja autoja. Armi Suojanen

Uuden runkolinjan käyttäjämääristä ei ole vielä tarkkaa tietoa, koska matkakortinlukijasta saatava data ei huomioi niitä matkustajia, jotka matkustavat HSL-sovelluksen lipulla ja heitä on iso osa.

Runkolinjojen idea on se, että bussi pysähtyy valikoiduilla pysäkeillä kulkemisen nopeuttamiseksi eikä kuljettajalle tarvitse näyttää matkalippua. Bussiin voi nousta myös keskiovesta, jonka luona on kortinlukija. Runkolinjoilla on aina yhteys johonkin juna- tai metroasemaan.

HSL:llä on nyt yhdeksän runkolinjaa. 570:n lisäksi Vantaalla kulkee 560, jonka toinen pääteasema on Myyrmäessä ja toinen Helsingin Rastilassa. Myös uudella Eirasta lähtevällä runkolinjalla 30 on päätepysäkki Myyrmäessä.

570 kulkee nyt pääosin sillä reitillä, jonne Vantaan ratikkaa parhaillaan suunnitellaan.

Lue myös: HSL haluaa kommentteja bussireittejä koskeviin suunnitelmiin – Näitä muutoksia on luvassa Tikkurilassa, Ylästössä, Ruskeasannassa...

HSL suunnittelee uutta runkolinjaa 600 korvaamaan 615-bussin – myös Kivistön yhteyksiä Jumboon parannetaan

Länsi-Vantaan bussilinjastouudistus tarvitsee vielä uusia tieyhteyksiä – Luhtitien jatke yhdistää Vihdintien ja Raappavuorentien

Kommentoi

Mainos: Vantaan kaupunki

Asiakkaiden onnistuminen on työn suola

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut