Nyt se mullistus tapahtuu! Länsi-Vantaan bussilinjasto uudistuu, kun runkolinjat aloittavat liikennöinnin viikon kuluttua

HSL:n syysliikenne alkaa 15. elokuuta ja muuttaa aikatauluja sekä reittejä koko Vantaalla.

Läntisen ja keskisen Vantaan merkittävin joukkoliikenteen muutos sitten kehäradan käyttöönoton 2015 tapahtuu maanantaina 15. elokuuta. Silloin osa vanhoista bussilinjoista lakkaa kulkemasta ja kolme uutta runkolinjaa aloittaa liikennöinnin.

Lisäksi joillekin linjoille muun muassa Ylästöön ja Kivistöön tulee reitti- ja/tai aikataulumuutoksia. Viikon kuluttua kannattaakin tarkistaa Helsingin seudun liikenteen (HSL) Reittioppaasta, miten bussit kulkevat, ja missä pysäkit sijaitsevat syysliikenteen alkaessa.

Uusia runkolinjoja ovat 300, 400 ja 600. Jo entuudestaan Vantaan alueella liikkuu kaksi runkolinjaa: 560 ja 570. Lisää on suunnitteilla ensi vuonna.

Runkolinja 300 alkaa kulkea Helsingin Elielinaukiolta Pähkinärinteen kautta Myyrmäen asemalle. Se hyödyntää uutta Luhtitien jatketta Myyrmäestä Varistoon.

Linja 400 liikennöi Elielinaukiolta Louhelaan, Martinlaaksoon ja Vantaankosken asemalle.

HSL:n joukkoliikennesuunnittelija Jenö Adam kiteyttää, että linja 400 korvaa Hämeenlinnanväylää liikennöivät suorat yhteydet Helsingin keskustaan. Seutulinjat 321, 345 ja 431 jatkavat kuitenkin edelleen liikennöintiä.

Matka-aika pitenee, kun se muuttuu vaihdolliseksi, mutta runkolinjojen vuoroväli on 10 minuuttia arkisin ja lauantaisin aamusta iltaan. Kun busseja lähtee tiheällä vuorovälillä, aikataulua ei tarvitse katsoa eikä kyytiä koskaan tarvitse odottaa pitkää aikaa, jolloin kokonaismatka-aika voi myös lyhentyä.

Adam myöntää, että jotkin yhteydet saattavat muutoksessa huonontua, kun suora yhteys Helsingin keskustaan poistuu.

– Asiakaspalautteen perusteella sellainen on Kivimäki.

Siellä kävelymatkat Helsinkiin kulkeville linjoille pitenevät. Mutta runkolinja 400:n ansiosta busseja kulkee Kivimäessä tiheämmällä vuorovälillä kuin muutoksen yhteydessä lakkautettava linja 421 nyt.

Adam sanoo, että linjastosuunnitelmat tehdään suunnitteluohjeen mukaan, joka pohjautuu siihen, miten alueiden peruspalvelutaso on määritelty. Karkeasti määritellen siellä, missä on eniten ihmisiä ja yhteiskunnan toimintoja, kuten kouluja, palvelutason pitää olla korkeampi kuin alueella, jossa asutusta on vähemmän.

Runkolinja 600 puolestaan korvaa linjan 615, joka kulkee Helsingin keskustasta Aviapoliksen alueen kautta Helsinki-Vantaan lentoasemalle. Linja 614 palvelee jatkossa vain arkisin ruuhka-aikojen työmatkaliikennettä.

Keski-Vantaalla on myös sellainen erikoisuus, että yksi vanha linjanumero tekee paluun, kun linja 554 muuttuu linjaksi 562. Sitä ajetaan Suutarilasta lentoasemalle parantaen Siltamäen, Jumbon ja lentoaseman yhteyksiä.

Lisäksi linjat 561 ja 616 yhdistyvät , jolloin 561 kulkee Itäkeskuksesta Malmin ja Tammiston kautta Jumboon. Samalla päätepysäkki siirtyy lentoasemalta Kivistöön.

Reitit ja aikataulut: reittiopas.hsl.fi ja HSL-sovellus.

Lue myös: Länsi-Vantaan bussiyhteydet mullistava uudistus jäi vielä hyväksymättä – "Kaikki liityntälinjat menevät junalle, mutta kohtaavat runkolinjan"

Asukkaiden palaute hioi Länsi-Vantaan bussilinjastoa – runkolinjoja perustetaan korvaamaan nykyisiä busseja

Runkolinjat

Oranssit bussit ja pysäkit

Runkolinjojen vuoroväli on tiheä ja tasainen kuin metrolla. Niiden tunnusvärikin on sama kuin metrolla eli oranssi.

Runkolinjojen pysäkkejä on harvemmassa kuin tavallisten bussien.

Kuljettajalle ei tarvitse näyttää matkalippua.

Bussiin voi nousta myös keskiovesta.

Runkobussien kulkemista jouduttavat liikennevaloetuudet.

Pitkät runkolinjat tarjoavat suoria yhteyksiä pääkaupunkiseudun tärkeimpien aluekeskusten välillä.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut