Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Lue Vantaan Sanomien uusi kuukausiliite Selkovantaalainen täältä!

Yhdestä tuotteesta suomalaiset eivät luovu vaikka sen hinta on noussut jo kolmanneksella – Ruoan hintaa punnitaan nyt tarkasti

Lähes 91 prosenttia suomalaisista on huomannut ruoan hinnan nousevan ja jopa 45 prosenttia kertoo jo nyt joutuneensa vähentämään jonkun ruoan ostamista tai luopumaan jostain kokonaan. Tämä käy ilmi S-ryhmän tekemästä kyselytutkimuksesta.

S-ryhmän myyntidatan mukaan suurin muutos ostokäyttäymisessä on se, että tuoreen kalan myynti on laskenut lähes kolmanneksella.

Toteutuneilta keskihinnoiltaan alkuvuoden aikana ovat eniten kallistuneet kahvi, 33 prosenttia, tuore kala, 31 prosenttia ja kananmunat, 17 prosenttia. Vaikka hintataso on noussut, on S-ryhmän mukaan ainoastaan tuoreessa kalassa nähtävissä selkeä pudotus myyntivolyymissä.

Maltillisemmin hinnoiltaan nousseissa tuoteryhmissä, kuten kalliimmissa juustoissa ja naudanlihassa on havaittavissa selkeää siirtymistä edullisempiin vaihtoehtoihin.

Sen sijaan valmisruoan, erilaisten maitopohjaisten välipalojen, pastan, riisin ja nuudeleidenmyynti on ollut lievässä kasvussa hinnannoususta huolimatta.

Suomalaisille aina niin tärkeästä kahvista ei tunnuta tinkivän, vaikka sen hinta on kohonnut isosti. Kahvin keskihinta on noussut jopa 33 prosenttia, mutta kahvia on silti ostettu lähes entiseen malliin.

–Joka neljäs kyselyymme vastannut näkee oman taloudellisen tilanteensa heikkenevän lähitulevaisuudessa ja yli puolet kertoo jo nyt joutuvansa miettimään ruoan hintaa jonkin verran, osa tarkastikin, pohtii S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho tiedotteessa.

S-ryhmän tilaamaan kyselytutkimukseen vastasi elokuun alussa 4 358 asiakasomistajaa ja kesäkuun alussa 3 644 asiakasomistajaa.

Kun oma talous on tiukalla, valintoja punnitaan eri tavalla. Puolet vastaajista etsii tarpeen vaatiessa edullisimpia vaihtoehtoja, vaikka ne olisivat ulkomaisia. Puolet taas tukee tiukassakin tilanteessa kotimaisia tuottajia ostamalla kotimaisia tuotteita, S-ryhmän tiedotteessa kerrotaan.

Tutkimus paljastaa yllättävän faktan suomalaisesta ruokailukulttuurista – Moni pitää tärkeänä, mutta harva ehtii

Nämä tuotteet kannattaa todellakin pitää koirien ulottumattomissa – Pienikin määrä voi olla hengenvaarallinen

Tiedätkö mikä on shrinkflaatio? – Ostoskoria kurittava ilmiö voi saada kuluttajan pään kiehumaan